logotype
E-shop

Rok 2017 z pohledu malých e-shopů

Minulý rok 2017 byl podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) rekordní co se týče obratů za prodej zboží. Online prodej dosáhl 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Je velmi pravděpodobné, že toto číslo v budoucnu ještě poroste, protože co do počtu e-shopů na obyvatele je Česká republika v Evropě na předních místech. Pojďme se ale podívat na zákazníky z technického pohledu - z jakých zařízení e-shopy navštěvují, z jakých prohlížečů, apod.

Dva obchody, které nám budou sloužit jako zdroj dat, působí na trhu již několik let a jejich návštěvnost je průměrně cca 100 lidí denně. Nejedná se tedy o žádné giganty, ale zároveň mají určitou vypovídající hodnotu. Oba působí v jiných odvětvích - jeden se specializuje na krmiva pro domácí zvířata, druhý prodává obuv. Data, která nás budou ale zajímat nejsou naštěstí specifická pro daný obor podnikání. Pro sběr dat využíváme nástroj Google Analytics.


Jak nejčastěji brouzdáme

V souvislosti s webovou optimalizací je nejzajímavější údaj týkající se používaných prohlížečů, platforem a rozlišení displejů.

Doba, kdy se weby dělaly primárně pro Internet Explorer a konkurence prakticky neexistovala je dávno pryč. Dnes je to prohlížeč Google Chrome, který s přehledem dominuje trhu. Právě z Chromu bylo uskutečněno více než 58 % návštěv. Na druhém místě je Safari s 12% podílem. Třetí příčku pak obsadil Firefox (10,5 %). Internet Explorer, který kdysi válcoval trh, má nakonec jen 6% zastoupení. Jeho mladší bratr Edge je na tom se třemi procenty ještě o něco hůř. Ostatní prohlížeče nestojí příliš za řeč, snad kromě Seznamu, který překvapil s více jak 1,5  procenty. Na druhou stranu po více jak čtyřech letech vývoje to není nic moc.

Další kategorií, na kterou se podíváme jsou samotná fyzická zařízení. Když koncem minulého roku Google oznámil, že bude ve výsledcích vyhledávání upřednostňovat weby optimalizované pro mobilní zařízení, měl k tomu logický důvod. Jen v USA je 65% přístupů na internet z mobilních zařízení. V Indonésii je to dokonce 90%.

V případě našich e-shopů, resp. českých podmínek je to číslo trochu jiné. Na základě ročních dat vyplývá, že většina (55%) přístupů na web byla stále ještě z desktopu, resp. notebooků a stolních počítačů. Zbytek jsou pak mobilní zařízení (smartphone a tablet). Když budeme konkrétní, tak mezi nejoblíbenější zařízení patří jednoznačně Apple iPhone (20 %), následovaný Apple IPadem (4,5 %) a zařízeními Huawei P8 a P9 (4 %).

Pokud by web měl být optimalizovaný pro různé displeje, tak je důležité se především zaměřit na rozlišení 360x640, kterým disponuje 23 % návštěvníků. Dále je to 1366x768 (18 %), 1920x1080 (9 %) a 375x667 (pod 5 %).

V e-commerce by bylo zajímavé sledovat i další údaje, jako je míra opuštění, návštěvnost dle denní doby, noví vs vracející se návštěvníci, zdroje příchodů, apod. To už jsou ovšem specifické hodnoty, které se budou e-shop od e-shopu lišit.

Hlavní poselství roku 2017 je ale jasné - “mobile-first design” a celková optimalizace pro mobilní zařízení je základ, bez kterého se na internet nemá smysl pouštět.

 

 

 

 

.

2019  MIddleware.cz - blog nejen o informačních technologiích