logotype
Týmová práce

Tři věci pro lepší týmovou práci

V projektech se dělají stále stejné chyby. Nezáleží na firmě, velikosti nebo použitých technologiích. Nejdůležitější jsou lidé, správně nastavené procesy a selský rozum. Vybral jsem několik oblastí, které jsou z mého pohledu nejdůležitější. Takové, které jsou pro efektivní tým nezbytné.

1. Komunikace uvnitř a vně týmu

Minimální interakce s ostatními je nevyhnutelná. Není nutné, aby se všichni scházeli v kanceláři, ale je potřeba si zavést vhodná pravidla jak a co řešit. Člověk je hlavním faktorem úspěchu. Pokud máme lidi, se kterými se obtížně komunikuje a je složité jim cokoliv vysvětlit nebo si převážně hrají na svém písečku, tak ani ty nejlepší technologie a vybavení nepomůžou. 

Je trendy slyšet o agilních samoorganizujících se týmech (self-organized), kde jsou jen motivovaní lidé fungující zcela sami bez většího vedení. Z vlastní praxe ale vím, že takových jedinců je nedostatek. Větší či menší úkoly musí být zkrátka přidělovány autoritou, kterou může být team lead, manažer nebo business owner. Nevolám po mikromanagementu. To je extrém, který nefunguje. Stejně tak ale utopie je i absolutní volnost v rozhodování. Ideální situace je rozdělit si projekt do menších časových úseků (např. 1 až 3 týdny), po kterém následuje dodání výsledku nebo jeho části.

2. Budovat knowledge-base 

Znalostní báze úzce souvisí s předchozím bodem. Máte k dispozici wiki, případně sdílenou databázi jako je One note, apod.? Využijte je na maximum! Vybudujte prostředí důvěry, kde si všichni navzájem pomáhají a sdíleji svoje zkušenosti. Není nic horšího než zapomenout jak se co dělá a díky tomu vymýšlet znovu kolo. 

Sdílení znalostí a větší tlak na spolupráci je vlastní agilnímu stylu řízení. Koncept user stories, společných backlog refinement meetingů, plánování a nebo třeba demonstrace výsledků, je navržený tak, aby k předávání know-how docházelo prakticky neustále. Není žádným tajemstvím, že s agilním konceptem přišly především velké společnosti. Spousta lidí v těchto firmách nechce sdílet informace jen z toho důvodu, že chtějí být do určité míry nenahraditelní. Pochopitelně se jedná jen o iluzi a jejich vlastní přesvědčení výjimečnosti. V případě restruktutralizace nebo jiných změn, je opravdu klíčových jen pár lidí, tj. naprostý zlomek z celkového počtu. Šíření poznámek o tom co a jak se dělá, pomůže celému týmu a ve výsledku na tom vydělá i autor sám. 

3. Dělat realistické odhady

Nehrajte si na hrdiny. Nepřeceňujte své síly, ale ani nepodceňujte. Odhady se dají dělat dobře a nebo špatně. Záleží na schopnostech, zkušenostech, dostupnosti lidí, technologií, ale především i přístupech do různých systémů, apod. Je dobré znát i problémy, které nastaly v minulosti. Hlavní je ale myslet vždy jako tým. Chci tím říct to, že je nesmysl, aby jeden člověk dělal odhady za celý tým na několik týdnů dopředu.

Pokud to po vás bude chtít váš šéf (a samozřejmě bude tlačit na co nejrychlejší dodání), řekněte, že se musíte poradit se zbytkem týmu. Snažte se, aby byli všichni zapojeni do rozhodování (i junioři). Jednak se budou vaši kolegové cítit lépe, protože nebudou přehlíženi a jednak nebude tíha zdopovědnosti jen na vás. Řiká se, že víc hlav víc ví. Zde to platí doslova, protože ne každý může být expert na všechno. Zapojení specialistů je tak stejně nevyhnutelné. 

 

V tomto díle jsem se věnoval týmu obecně. V některém z dalších článků se podíváme na specifické týmy, konkrétně v testingu, se kterým mám dlouholeté zkušenosti. 

2019  MIddleware.cz - blog nejen o informačních technologiích